10 הצעדים הראשונים לקידום אתר במנוע החיפוש

מאת: עדי, קידום עם סיפור
אפריל 2020
היי נשמע? 
היום נדבר על מהן הפעולות הבסיסות ביותר לקידום אתר אורגנית בגוגל ולמה זה חשוב כל כך.  
 
1. מי קהל היעד ? ומה מטרת הקמפיין? 
 
האם אתר העסק מדבר אל קהל היעד שלו?
 
לדוגמא:
 
אתר של מכון כושר בעפולה שלא מופיעות בו המילים "תזונה בריאה ".
 
בנוסף, ארצה לברר מי הם,  ובאיזה גיל? האם יותר נשים או גברים? באילו פלטפורמות הם נמצאים? מאיפה הם? ובאילו מכשירים משתמשים בשביל להכנס לבקר באתר ( נייד, מחשב, טאבלט וכו).
 
במקביל, אשב עם הלקוחות ואבין מהם הצרכים שלהם. איך הם רואים את זה? מהן הציפיות שלהם מהקמפיין? כמה זמן ומשאבים הם מוכנים להשקיע? מי האנשים שהם רוצים למשוך אל העסק? ואם הקמפיין כבר התחיל, האם עובד? ואם לא.. לשמוע מהם למה הם חושבים שהקמפיין לא מצליח? 
 
2. האם קיים מחקר מילות המפתח מקיף מספיק? 
 
בשלב זה אחקור אילו ביטויים קהל היעד מקלידים כאשר הם מחפשים את העסק שאני משווק. 
 
באמצעות מחקר מילים מקיף אוכל לדעת אילו ביטויים הם הרלוונטיים ביותר לעסק ,לסקרן אנשים שכבר התעניינו במוצר להיכנס לאתר, לשוטט שם, לצרוך את התוכן במטרה שגם יבצעו רכישה.
 
דבר שני, אבדוק באילו ביטויים אתר העסק מופיע בתוצאות החיפוש, היכן הם מופיעים בדירוג והאם ניתן לשפר אותו על ידי רענון התוכן? 
 
דבר שלישי, אראה האם יש ביטויי מפתח שקיימים באתר שלא מופיעים כלל בתוצאות החיפוש? אברר למה ואתכנן לייצר תוכן בנושא.
 
 
 
3. האם התוכן ממוקד אל קהל היעד? 
 
כשאבין מיהם קהל היעד של העסק ומהם ביטויי המפתח (נושאים) שנרצה להעביר עליהם תוכן, אסתכל על התוכן הקיים באתר ואנתח האם צריך שיפור או לא. 
 
זאת אומרת: 
 
- האם קיימת דחיסת מילות מפתח בעמודי האתר?
- האם הכותרות, מטא דיסקריפשיין וכו..  כתובות נכון ובצורה שמושכת את העין?
- האם הטקסט קריא או גוש, 
- האם קיים תוכן כפול באתר?  (כותרות, דפים וכו שהם דומים מאוד או זהים)
- האם מועבר בשפה סיפורית או לא?
- האם המאמרים קצרים או ארוכים?
- האם יש סרטונים, תמונות באתר? ואם כן, האם רלוונטיים לדף?
- האם קרה משהו חדש בנישת העסק שאני מקדם שלא מדובר עליו באתר? 
- והכי חשוב, האם התוכן מספק את כוונת המבקר? 
 
כשאבין את כל אלה ועוד... אוכל לדעת אילו ביטויים יהיו הכי נכונים מבחינת החשיפה שלהם במנוע החיפוש (כמות הקלדות ממוצע, תחרות אורגנית, תחרות כללית) וגם מבחינת בעלי העסק:
 
באילו נושאים הם יירצו למקד את התוכן, באיזה דרך (סרטון, מאמר, PDF, אינפוגרפיקה וכו) ואיפה?  ( באתר, בערוץ יוטיוב, במייל או ברשתות חברתיות).  
 
4. האם קיימים קישורים פנימיים וחיצוניים רלוונטיים?
 
אבדוק אם הדפים באתר מקושרים ביניהם על פי רלוונטיות.
 
לדוגמא – כתבה באתר הספורט 5 על יורגן קלופ, שיש בתוכה קישור למאמר על ליברפול.
 
כך אפשר לגרום למבקרים לעבור בין דפי האתר, להיחשף לעוד מידע רלוונטי, מה שיוריד בהדרגה את אחוז הנטישה של האתר, יעלה את זמן השהייה, ויסמן למנועי החיפוש שכנראה "ספורט 5"  רלוונטי לביטוי שהקלידו בגוגל ("יורגן קלופ") 
 
בטח אם מניחים שהאתרים המתחרים שלהם לא מקשרים את הדפים שלהם ככה. (לפי רלוונטיות)
 
בנוסף, אבדוק אם קיימים דפים יתומים ( שלא מקושרים ו\או מקשרים לשום מקום), , 404 וכו'. 
 
 
דבר שני, אבדוק אילו קישורים חיצוניים נמצאים באתר העסק, האם אתרים אלו – 
 
א. רלוונטיים לאתר שממנו יוצא או אליו נכנס הקישור? 
ב. רלוונטיים לדף שממנו יוצא או אליו נכנס הקישור ?
ג. מעבירים זכויות קישורים (Follow\No Follow) -  אם כן למה? אם לא, למה? ומאיזה דפים עם אילו נושאים כן ומאיזה לא ולמה?. 
 
ד. יש בהם תוכן שמספק את קהל היעד?
ה. נחשבים כסמכות בנישה ?
ו. ידידותיים למשתמש? 
ז. מאובטחים כראוי? 
 
כשאמצא תשובות לשאלות הללו אוכל לדעת האם פרופיל הקישורים של אתר העסק עוזר או פוגע ואילו פעולות לבצע בהתאם. 
 
 
5. האם יש תאימות לניידים ?
 
לא נראה לי צריך להסביר בעולם של היום למה האתר חייב להיות רספונסיבי לכל סוגי המכשירים ובייחוד לניידים. ואם כן.. אז כי לכולם יש ניידים, כולל לקהל היעד שלכם.
 
6. איך האבטחה ?
 
לדוגמא - מנועי חיפוש, ובראשם גוגל, "מענישים" אתרים היום שאין להם את פרוטוקול HTTPS  המבקשים מהמבקרים להשאיר פרטים או להוריד קבצים. 
 
וזהו כפי שידוע לכם, רע מאוד, כי אינטרקציה (כמו השארת פרטים) אמורה להעלות את החשיפה של המותג, לא להוריד. 
 
 
 
7. איך חווית המשתמש (UX) ?
 
גם אם הבנו הבינו מי קהל היעד שלנו, עשינו מחקר מילים כמו שצריך, יצרו תוכן רלוונטי, ובנינו אסטרטגיות על פיהן היטב אם -  
 
א. לא תהיה אחידות בצבעי רקע הדפים והפונטים באתר
ב. הטקסטים לא יהיו ברורים (גודל, תאימות לרקע הדף)
ג. התמונות לא קשורות לנושא או מובנות. 
ד. הניווט יהיה מסובך 
ה. יהיו פרסומות מעצבנות שלא תורמות לחווית המשתמש (פופאווטים וכו)
ו. הזמן טעינה יהיה ארוך
 
סביר להניח (אלא אם אין תחרות בכלל או שהיא מועטה באותה הנישה) שאותו אתר לא יהיה מדורג בדף התוצאות הראשון, כי -  לא רק צריך לדעת איזה תוכן להעביר אלא גם איך.
ואם למבקרים של האתר שאני מקדם יהיה קשה או לא נוח לצרוך את התוכן אז בסופו של דבר הם יפסיקו לעשות זאת.
הנחה – 
לדעתי, גם אם גוגל יזהו שהתוכן באתר עסק מסויים יותר רלוונטי מאחר המדורג באותם הביטויים אבל שידידותי פחות למבקרים בו, הם יעדיפו לחשוף יותר את זה שהתוכן בו אולי טיפה פחות טוב או עדכני, אבל משאיר את המבקרים ליותר זמן. (פחות מעצבן).
כמובן שמצב זה הוא פר נישה, תחרותיות ועוד מיליון מדדים, ואני מדבר רק על סיטואציה שההבדלים בין התכנים באותם האתרים לא כאלה גדולים ובכל מקרה..זאת לחלוטין לא עובדה, רק הגיון שלי.
 
 
8. קוד
 
אני נכנס לטריטוריה שאני קצת פחות מבין בה אבל.. אני כן יודע שזמן התגובה מהרגע שהאדם לחץ על קישור עד הרגע שהאתר עולה וכך גם בשיטוט שלו בו, חייב להיות מהיר. (לא יותר מחצי דקה – וזה כשאני מפרגן 😊)
 
זאת אומרת שאם יש באתר מסויים תמונות כבדות או סרטונים מרובים צריך לדעת איך לגרום להן להיראות מהר ובלי תקלות מבלי לפגוע בנראות שלהם או בחווית המשתמש. 
 
וגם שיהיה בנוי נכון מבחינת מפת האתר, robots txt, וכך נעביר את הבוטים של גוגל והכי חשוב את המבקרים חוויה לא מעצבנת, נוחה, קלה לניווט,  מכבדת ורלוונטית .
 
9. אנליטיקס
 
באמצעות ניתוח הנתונים של התנהגות המבקרים באתר אוכל להבין: 
 
-  כמה זמן אנשים היו בדפי האתר, 
-  כמה אינטרקציות יצרו בהם? (הורדת PDF, השארת פרטים), 
-  אילו דפים אהובים יותר? (כמות מבקרים, זמן שהייה, אחוז נטישה, מבקרים ייחודיים)
 
וכך לשכפל את מה שעובד(לא בתוכן אלא בנושא) ולתקן את מה שלא - דפים שלא מספקים כוונת מבקר.
  
10. רימרקטינג ומבקרים ייחודיים (Unique Visitors) 
 
אבדוק האם באתר העסק חשבו על שיווק מחדש בשביל לשמר לקוחות קבועים, ליצור חדשים שאולי יהפכו בעתיד למבקרים ייחודיים. ואם כן, האם מצליח? 
 
אם לא, לדעתי הדרך הנכונה להתחיל לעשות זאת היא באמצעות שיווק במייל.
 
ככה הם יקבלו גישה אישית אל אנשים שכבר רכשו מהם (או יצרו אינטרקציה מסויימת), ושבה יוכלו להעביר עוד מידע רלוונטי על המוצר\ שירות, בנוסף לקישורים אל הפלטפורמות השונות .
 
לדוגמא –  אם יציעו 5 אחוז הנחה על הצטרפות לניוזלטר במעמד הרכישה, וישווקו את המייל כפלטפורמה מרכזית שבה יינתנו הנחות שלא ניתנים לאחרים.
 
כך הם מקבלים אישור לשלוח מידע, טיפים ועדכונים בנישה לקהל יעד שהתעניין בזה,ושדרכם יוכלו גם לנסות לסקרן אותם להיכנס לאתר, לשוטט בין הדפים, לקנות ולשתף את החוויה שלהם בפלטפורמות האחרות (טוויטר, פייסבוק וכו..) 
 
וייצרו מעגל לקוחות שמדי חודש, שבוע, יום ( לא משנה הזמן שיחליטו לפרסם) חוזר בקביעות לאתרם, קונה ומפיץ את העסק שלהם אל אחרים.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(16 הצביעו)